ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

حقوق جامعه بر رهبران (10)

جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ق.ظ

.
برای دانستن حقوق جامعه بر رهبران می توان به منابع و مآخذ بسیاری مراجعه کرد. اما در میان این منابع ، کتاب نهج البلاغه تنها منبعی ست که هر کسی توان و یارای مراجعه به آن را در خود نمی بیند. نه به این دلیل که درک و فهم متون آن دشوار است. بلکه بالعکس ، کلام نهج البلاغه از چنان بلاغت و سلاستی برخوردار است که تو گویی نویسنده ی آن همانطور که در همه ی تدابیر خود در اداره ی حکومت ، مدبر و سیاس بوده است ، در بکارگیری صنعت شیوایی و روانی در کلام خود نیز تأکیدی تعمدانه داشته است. معنای عنوان کتاب نیز بر این تعبیر مزید بر علت است : "شیوه ی شیوایی".
.
چرا عده ای به هنگام خواندن نهج البلاغه و قیاس نکات و وصایای توصیه شده در آن با شرایط حاکم بر روزگار کنونی چنان منقلب و اندوهگین می شوند که سر خود را بر دیوار می کوبند و یا عده ای وحشت زده و خجالت زده ، عرق شرم بر جبین شان می نشیند ؟
. 
اصلا چرا باید من پاسخ سئوال بالا را بگویم ؟
تو خود حدیث مفصل از این مجمل بخوان :
.
"و اذا غلبت الرعیه و الیها، او اجحف الوالى برعیته، اختلفت هنا لک الکلمه، و ظهرت معالم الجور، و کثر الادغال فى الدین، و ترکت محاج السنن، فعمل بالهوى، و عطلت الاحکام، و کثرت علل النفوس، فلا یستوحش لعظیم حق عطل، و لا لعظیم باطل فعل! فهنالک تذل الابرار، و تعز الاشرار، و تعظم تبعات الله سبحانه عند العباد".
.
معنی :
.
"و هنگام چیرگى مردم بر زمامدار و ستمِ زمامدار بر مردم ، وحدت پایمال و تفرقه حاکم شده و نشانه هاى ستمکارى پدیدار و خیانت در دین زیاد گردد. قانون شکنى مرسوم و هوسرانى معمول شود. احکام الهى تعطیل و بیمارى ها افزون گردد. پس ، از فروگذارى حق اگر چه بزرگ باشد باکى نداشته و از عقوبت تبهکارى پروا نباشد. در این هنگام نیکان خوار گردند و بدکاران عزیز ، و بر دوش بندگان خدا عقوبتى سخت نهاده شود".
.
به همین دلیل بود که عرض کردم هر کسی توان و یارای مراجعه به این کتاب را برای نکته برداری و نکته آموزی ندارد. !!
.
.
... ادامه دارد
.
.
  • آسیه خوئی

نظرات  (۱)

بسیار زیبا بود ممنون
پاسخ:
خواهش می کنم
زیبایی در نگاه و وجود شماست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی