ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

مالزی از فقر تا ثروت (4)

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۰ ب.ظ

.

                                                                                           مرداد ماه 1394 ـ کوالالامپور ـ معبد باتو کیو

.

باتو کیو نام معبدی در ۱۳ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور در کشور مالزی است. این معبد به دلیل نزدیکی به تپه‌ها و مجموعه غارهای اطرافش و نزدیکی به رودخانه باتو که در پشت این تپه واقع شده‌است، به معبد غارهای باتو شهرت دارد.

این معبد یکی از معروفترین معابد دین هندو در خارج از کشور هندوستان می‌باشد. سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از این معبد دیدین می‌کنند که از این رو این معبد را به یکی از پر بازدیدترین اماکن مذهبی جهان بدل کرده‌است.

در بین مردم هندوی مالزی، شهرت غارهای باتو کیو که یکی از مهمترین جاذبه های آسیایی ست به میلیون‌ها سال می‌رسد. یعنی زمانی که بومی‌های منطقه از غارها بعنوان سرپناه استفاده می‌کرده‌اند. در سال ۱۸۹۱ یک بازرگان مشهور هندی در مالزی ، این معبد را به یکی از بزرگان تاریخ مذهبی هندو پیشکش کرد و مجسمه امروزی را بنا نهاد و در سال ۱۹۲۰ تعداد ۲۸۶ پله برای دسترسی آسان تر زائران به غارهای این معبد، در دامنهٔ این تپه ساخته شد.

این مکان در طول دوران استعمار به عنوان یک منطقه تفریحی و پس از آن مخفیگاهی برای کمونیست ها بود و امروزه به عنوان محل مهمی برای عبادت و پرستش هندوهاست. معبد Subramanian Swamy که پرستشگاه خدای هند Murugan است ، در داخل این غارها قرار دارد.

این محل در ایام عید هندوها Thaipusam که زائران و گردشگران هندو از سراسر جهان به این غارها می آیند، مملو از جمعیت می گردد. بازدید کنندگان با دیدن هزاران عابدی که بدنهایشان را با قلابها، سوزن ها و سیخ های فلزی سوراخ کرده اند، حیرت زده خواهند شد .

در این محل پلکانی بزرگ با 286 پله وجود دارد که بازدید کنندگانی که علاقه مند به دیدن نقاشی هایی از مراسم و باورهای هند و مجسمه های خدایان هندو هستند، می توانند سری به نگارخانه های هنری غار بزنند .

این مجموعه تفریحی به زیبایی توانسته است نظر بسیاری از توریست ها را به خود جلب کند و خاطراتی ماندگار را به ارمغان آورد. ارتفاع این غارها واقعا زیاد و البته بسیار هیجان انگیز است. مکان سرسبز این مجموعه موجب می شود تا بتوان آب و هوای پاک و سالمی را تجربه کرد.

.

.

ادامه دارد ... 

.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی