ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

حقوق جامعه بر رهبران (7)

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۴۳ ق.ظ

.
زبان بسیاری از قدرت ها زبانی ست که اگر نخواهید کاری را که به شما گفته می شود انجام بدهید ، با تهدید و تنبیه روبرو می شوید و اگر انجام بدهید با وعده و پاداش مواجه می شوید.

در صورتی که اگر قدرتمداران به جای کنترل بیرونی از تئوری انتخاب برای هدایت جامعه به سمت جامعه ای فعال و پویا در مسیر موفقیت ، شادمانی و سعادت بهره ببرند مردم نیز به کمک آنها می شتابند تا مشکلات را با هم حل کنند در حالیکه زبان کنترل بیرونی مشکلات را افزایش می دهد. 

.
مردمِ یک جامعه ی سالم که رها از بند کنترل های مدیریتی بر اساس جبر و زور هستند به شکوفایی خلاقیت هایشان می پردازند. اما مردمی که تحت چنین کنترل هایی به سر می برند و فاقد هر خلاقیتی هستند ، اصولا زبان و تفکر آنها ـ مانند اهالی قدرت مدارـ کلیشه ای ست و غالباً از چند کلمه ی مصطلح و تهدید آمیز ساخته شده است. در حالیکه زبان مردمِ رها و وارسته از هر یوغ و استکباری ، همراه با واژگانی خلاق ، مشفقانه و بدون هر گونه تهدید است.


بعنوان مثال به این جملات از زبان این دو دسته از افراد نگاه کنید :
.
افراد کنترلگرا :
" کسانی که از حیات حیوانات وحشی دفاع می کنند بهتر است خودشان نیز به جنگل و حیات وحش بروند و با همان حیوانات وحشی زندگی کنند. "
.
افراد انتخاب گرا :
" مهربانی و انسانیت یعنی اینکه تو برای حیوانات وحشی نیز شخصیت و روح قائل باشی و به آنها حق حیات و حق انتخاب زندگی بدهی و برای آنها نیز امکانات ادامه ی حیات به نوع دلخواه خودشان فراهم سازی. "
.
زبان افراد کنترل گرا در برخی از موقعیت هایی که قدرت زیادی دارند ، ممکن است برای کوتاه مدت مؤثر باشد ولی در بلند مدت متوجه اثرات سوء گفتارشان برای خود و همگان خواهند شد. گرفتاری و فلاکت ناشی از کاربرد این زبان ، هزینه ی هنگفتی در پی خواهد داشت. 
به خاطر داشته باشید که این اثرات سوء اصلا پدیده هایی ناگهانی نیستند. تراکمی و تجمعی هستند. یعنی از آنجا که زبان کنترلگرا همواره با مقاومت اکثر مردم روبروست ، در طول زمان این مقاومت ها در کنار هم قرار می گیرند و بتدریج بر روی هم انباشته شده و ناگهان فوران می کنند و مشکلِ کوچکِ آغاز را پیچیده و غالباً غیرقابل حل می کنند. 
.
بنابرین پیروان و پرورش(!!)یافتگانِ زبان کنترلگرا که تحت روانشناسیِ تحمیل ، زور ، جبر ، تحکم و استفاده ی آمرانه از قدرت ، پرورده و فربه شده اند ممکن است در مقاطع کوتاه زمانی در مثلا چندین نبرد پیروز شوند اما در طولانی مدت و در نهایت شکست می خورند.
.

.
... ادامه دارد

.

.

  • آسیه خوئی

نظرات  (۱)

ممنون
پاسخ:
خواهش می کنم
ممنون از حضورتان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی