ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

اِشکِلَک (8)

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۲۸ ب.ظ

.

با اشکلکِ امروز به مشکل و موضوعِ معضلی به نام "شلاق" می پردازیم.

.
همانطور که تمامی ملل در کشورهای عقب افتاده ای مانند ایران و اقصای نقاط مشابه آن در سراسر جهان استحضار دارند ، یکی از احکام صادره از سوی داوری ها و قضاوت های مراجع ذیصلاحِ(!!) قضایی و جزایی ، حکم "شلاق" است.

.
کلمه ی شلاق در اصطلاح لغوی آن به فتح شین و تشدید لام به معانی زنبیل گدایان ، خریطه ی چوبی و نیز به معنی تازیانه ، در فرهنگ لغات آمده است. 
خوشبختانه یا بدبختانه در کشور ما ـ ایران ـ معانی اول و دوم این لغت ، قرن هاست به واسطه ی حکام تازیانه بدست ، قاضیان عدالت زدا و علمای دین گریزاننده ، از ذهن و اندیشه ی مردم زدوده شده و معنای سوم آن با گوشت و پوست و استخوان آنان عجین شده است.

.
بنابرین وقتی برای دانستن معنای رایج شلاق ، ناچار به معنای لغت تازیانه در لغتنامه ها مراجعه می کنید متوجه می شوید که ریشه ی این لغت ، مأخوذ از کلمه ی "تازی" به معنای "عرب" و "عربی" می باشد. جالب است که در ادامه ، مصدر "تازیدن" به معنای تاختن آمده است و به همین دلیل عبارت "اسب تازی" را به معنای اسب عربی یا اسب تندرو آورده است و همان جا عبارت "سگ تازی" را نیز به معنای سگ تندرو ، سگ بسیار دونده ، سگ تیزرو و سگی شکاری با بدنی لاغر و پاهای دراز آورده است.
.
اینک به دلیل مطـــــول نشدن متن ، ادامه ی این بخش را برای بیان معنای کلمه ی "تازیانه" ، در قسمت های بعدیِ اشکلک ها خواهیم آورد.
.

.
... ادامه دارد

.

.

  • آسیه خوئی

نظرات  (۲)

شلاق زدن از احکام ضد انسانی و کرامت انسانی و مجازاتی بسیار وحشیانه ست. موروثی از اعماق قرون تاریکِ جهل و نکبت است.

تأثیر شلاق بر خلاف نظر حکام جور ، بهیچوجه عامل پیشگیری از ـ به زعم آنها ـ جرم و بزه نبوده و نخواهد بود. فقط تسکین درد بی درمان عقده های روانی و فکری بیمارانی ست که گمان می کنند با خُرد کردن شخصیت افرادِ شلاق خورده و ایجاد رعب و وحشت می توان دیدگاهها و افکار متحجر خود را تثبیت کرد.

حکم شلاق در هیچ یک از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی ، جز چند کشور بسیار عقب مانده مانند جمهوری اسلامی ایران و عربستان ـ با تکیه و تمسک جستن از گروههای فشار و مافیایی مانند داعش و بوکحرام و طالبان ـ نه صادر می شود و نه اجرا.
  • ....مسعود ....
  • کسی که به انسانیت دیگران به حقوق بشریت احترام نمی گذارد و امنیت انسانیت را به بی امنی تبدیل می کند مستحق بدتر از شلاق است. 
    پاسخ:
    ممنونم از اظهار نظرتان

    افسوس ، با وجود اینکه همه ادعا داریم که مردم ما در دورانی زندگی می کنند که از نظر جامع کشورهای منطقه و ایالات آمریکا و اروپا به دلیل مقاومت و پایداری های مستمرمان در رسیدن به استقلال و دست یافتن به اعتلا و توسعه های گسترده ی علمی ، اقتصادی و فرهنگی زبانزد خاص و عام هستیم ولی متأسفانه از بدو انقلاب در احکام و قوانین اجرایی برای مجازات گناهکار و بی گناه از قوانین و احکام فسیلیِ دوران و عهد دقیانوس و عصر حجر استفاده می شود مایه ی شرمندگی و کسر شئونات مردم متدین و متجدد هستیم.

    چگونه است آیا حکومتی که حاکمین آن برای نشان دادن پیشرفت مملکت خود از بُعد علمی ، مدام کلماتی مانند سانتریفیوژ و کیک زرد و انرژی هسته ای و ... لقلقه ی زبانشان است اما در احکام اجرایی و جزایی قوه ی قضائیه ی خود از احکام وحشیانه ای که مربوط به دورانی ست حتی پیش از مسیحیت ، پیروی می کنند ؟؟!! آیا این تضاد وحشتاک عظیم ، حاکی از عدم وجود تشخیص ضرورت و لزوم اقتضائات در خصوص تغییر و تجدید احکام متحجرانه نیست ؟؟ آیا زمان آن نرسیده است که پاره ای از احکام بطور اساسی طبق مقتضیات روز تغییر یابد و بازنگری شود ؟؟!!


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی