ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

فشار (2)

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۴ ب.ظ

.long hair

از زلف لیلی حلقه ای در گردن مجنون کنید

.

4 - فشار روانی

کلمه ی فشار روانی از کلمه ی Stress در فیزیک گرفته شده است.

درست است که فلزات مقاومی همچون آهن و فولاد و چدن هم در برابر بیشترین فشارها ممکن است نتوانند از خود سرسختی نشان دهند و تحت تأثیر قرار بگیرند اما انسان ها برخلاف فلزات می توانند فکر و استدلال کنند.

حتا اگر فرض کنیم انسان ها شبیه اشیاء ، مثلا شبیه فلزات هستند و در برابر نیروهای متوسط بیرونی مقاومت دارند ؛ وقتی نیروها خیلی زیاد می شوند ، انعطاف پذیری و  برگشت پذیری شان را به حالت اول از دست می دهند.

با این حال به این دلیل که انسان ها در موقعیت هزاران وضعیت اجتماعی و محیطی متفاوت قرار می گیرند ، تعریف فشار روانی در روان شناسی از تعریف فشار در فیزیک خیلی سخت تر است. بنابر این ، فشار روانی در روان شناسی ، پاسخ مشخص به عوامل فشارآور و شرایط و وقایع تهدیدکننده ای ست که توان کنار آمدن انسان را محدود می کنند.
برای آن که درک درستی از فشار روانی پیدا کنیم باید منشا آن را بررسی کنیم. منشا فشار روانی می تواند  عوامل شخصیتی ، عوامل محیطی و عوامل اجتماعی فرهنگی باشد که در اینجا ما به قسم سوم آن یعنی عوامل اجتماعی فرهنگی در جامعه ی خود می پردازیم.

.

متأسفانه در جامعه ی ما سال هاست در هر قشر و صنف و گروه ، شیوه ای برای اعمال فشار روانی اتخاذ شده است که اگر فرد یا افرادِ تحت فشار ، فاقد شخصیت قوی و جهانبینی استوار و مقومی باشند بسیار ضربه پذیر و آسیب پذیر خواهند بود. جالب اینجاست که تمام این اقشار و اصناف و گروهای اجتماعی فرهنگی همه شیوه ای واحد و یک شکل برای مرعوب و مغلوب ساختن افراد و حریفان یا رقبای خود بکار می برند. اینکه این شیوه اولین بار توسط چه کسانی باب شد و رواج یافت مهم نیست. مهم این است که اصلا چرا این شیوه شکل گرفت و چرا هنوز ادامه دارد ؟

شیوه ی مورد بحث _که بهتر است بجای کلمه ی شیوه ، کلمه ی شگرد و ترفند را بکار ببریم_ شگرد تخلیه ی تدریجیِ روانی و فکری ست.

هدف از اتخاذ چنین شگردی از سوی عاملین ، رسیدن به دو مقصود است. 

الف ـ با تخلیه ی روانی و فکری ، فرد کاملا مانند موم در دستان آنها قرار می گیرد تا به هر شکل مثبت و منفی ای که مد نظرشان است به او فرم دهند. همانند مهره ای که در دستان یک شطرنج باز ، کاملن تسلیم است.

ب ـ با تخلیه ی روانی و فکری ، فردِ تحت فشار به هیچ وجه نمی تواند در برابر ضربه های بعدی که به او وارد می شود واکنش نشان دهد. ضربه های مهلکی مثل تخریب شخصیت و هتک حرمت و آبروی او جهت خارج ساختن او از صحنه های اجتماعی فرهنگی. و بعبارتی دیگر جهت حذف کلی او.

.

متأسفانه و صد افسوس که این شگرد در بین قشر روحانی ، مذهبی و عرفانی ما نیز وجود داشته و دارد. حتما دیده اید یا شنیده اید که بعضی روحانیون برای تخلیه ی روانی و فکری فرد یا افرادی که تمایل به گرایشات مذهبی نشان می دهند ، مثال از وفاداری سگ اصحاب کهف می زنند و معتقدند که با "بازآزمون" های هزاران باره ی صددرجه بدتر از مثالِ ذکر شده می توانند فرد را به مرحله ای برسانند که اگر نالایق باشد برای همیشه دُم خود را روی کولش بگذارد و برود و پشت سرش را هم نگاه نکند و یا اینکه آنچنان جذب و ذوب در گروه و دارودسته ی ایشان (که معمولن وابستگی شدیدی به جناح های خاص دارند) می شود که اگر با شدیدترین ضربه ها نیز بر پیشانی او با پتک بنوازی ، به مقابله با ایشان برنخواهد خاست و کاملا مطیع و مرید آنها خواهد بود.

.

درویشی را به یاد دارم که پیر و فرزانه ی جمعخانه ی دراویش بود. هر گاه فرد تازه واردی برای پیوستن به آنها و گذراندن مراحل درویشی به نزد او شرفیاب می شد اولین سوالی که  "آن به اصطلاح پیر و فرزانه"  از وی می پرسید این بود :

ـ : می خواهی درویش شوی ؟

ـ : بله ، می خواهم درویش شوم...

ـ : تو گاومیش هم نمی شوی. می خواهی درویش شوی !!!!

.

... ادامه دارد ...

.

.

الا ای پیر فرزانه !  مکن منعم ز میخانه     که من در تَرک پیمانه ، دلی پیمان شکن دارم 

.

.

  • آسیه خوئی

نظرات  (۳)


آنچه گفتی و نگفتی اگر از دیده رَود
به خدا بی تو حباب است مسلمانی ما

باز گو معجزه ای یا سخنی زنده شویم
تا که پرواز کند شهپر انسانی ما

تو که می دانی و می دانی و می دانی باز
ز سفر می رسد آن یوسف کنعانی ما

شهر رنگین شده از نم نم باران و دعا
می رسد نوبت گلزار و زر افشانی ما

غزل از شوق « وصالت » به تو زانو زد و گفت
به کجا می نگرد مصرع پایانی ما !؟



ممنون ایلیا جان
بسیار خوب می نویسی. طوریکه هیچیک از عصابه گردان ها نمی توانند دوباره توطئه ای در ذهن خود بپرورانند.
می دانم که تو این مطالب را برای آقاجان می نویسی تا بداند که این نابرادران با یوسف های زمانه چه کردند و چه ها که نمی کنند.
بنویس. از قصه ی یوسف بنویس.
بمیرم برای دل پر خون ات.


پاسخ:
من حقیقت رو می نویسم و معتقدم یکی از این یوسف ها ، سید خندانی ست که مدت هاست حتی لبخند نمی زند. همو که بعد از نوشتن پُست لبخند(در تاریخ اسفند ماه 93) ، به خوابم آمد و در حالیکه لبخند می زد دست خود را ضمن اینکه با انگشتانش علامت پیروزی نشان می داد ، بالا برده بود.

Iran has blocked two news websites after they published reports and photos of former Iranian president Mohammad Khatami, pictured here in Tehran on October 16, 2008
 
حالم از آین روشنفکر مابی ات بهم خورد
مگر رئیس مکتب و مذهب امام جعفر صادق نفمرود کسیکه اسلام در دل او وارد شود اگر کوهها به لرزه درآید ، اعتقادش ذره ای متزلزل نمی شود؟؟
باز مینویسی:که اگر با شدیدترین ضربه ها نیز بر پیشانی او با پتک بنوازی ، به مقابله با ایشان برنخواهد خاست و کاملا مطیع و مرید آنها خواهد بود.
این کسیکه عکسشو زدی قبل از انتخابات88 چندبار در جاهای مختلف گفته بود احمدی نزاد برنده انتخابات است.ولی باز بعدازانتخابات گفت که تقلب شده. مغازه پدر بیچاره من که در این فتنه ب تاراج رفت را چ کس پس میدهد؟
پاسخ:
سلام
چند بار کامنتتون رو خوندم. اصلا نفهمیدم که نسبت به چه موضوعی در متن ، مخالفید.
یکی دو تا از نشانه های مومن ، ادب و لبخند اوست.
فعلا برای اینکه حالتون کاملا خوب بشه کمی به تصویر اسوه ی ادب
و خنده ی شیرین او بنگرید. 
بعدا پاسختان را می نویسم.

 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی