ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

نکند هنوز خوابی ؟ گل آفتابگردان !

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۴ ق.ظ

.

امروز به تاریخ چهارشنبه 1395/4/9 در خبرهای داخلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با خبری غیرقابل باور مواجه شدم. 
باورم نمی شود که بعد از حدود چهار دهه ، تغییراتی حتی تا به همین حد و اندازه برای قوه ی قضائیه پیشنهاد شود.

.
در سخنان آیت الله خامنه ای خطاب به رئیس قوه ی قضائیه چند نکته ی محوری طرح شده بود که تاکنون نه از سوی ایشان و نه از سوی هیچ مقام ذیربطی بیان نشده بود. 
عنوان کردنِ این نکات و گوشزد کردن آنها به مقامات قضائی از سوی ایشان ، شاید بتواند موجب ایجاد کورسوی روزنه ی امیدی باشد در دل مردم نسبت به باورپذیری آغاز دوره ی بازسازی ، تغییر و به احتمال زیاد حذف پاره ای از قوانین و حکم های ناعادلانه ای که از سوی بعضی قضات نسبت به مجرم و غیر مجرم ، گناهکار و بی گناه و ظالم و مظلوم صادر می شده است.

.

محورهای بیان شده را می توان به ترتیب اهمیت از نقطه نظر آسیب ها و مضراتی که بعضی احکام و قوانین در طی چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی بر پیکر جامعه وارد ساخته ، با توجه به ضرورت تشریح و کالبدشکافی بعضی از آسیب ها و مضرات وارده و جبران ناپذیر ؛ چنین برشمرد :

.

1 . جلب رضایت مردم بر اساس حفظ سلامت قوه قضائیه و برخورد جدی و قاطعانه با متخلفین و فاسدینی که در داخل قوه قضائیه وجود دارند و با تخلف های خود ، مرتکب خیانت به افراد خدوم دستگاه قضائیه و ظلم به مردم شده اند. 
2 . اصلاح قوانین و نظارت بر اجرای آنها.
3 . لزوم کاهش مجازات "حبس" و جایگزین کردن مجازات های دیگر به جای زندان و حبس با استفاده از افراد صاحب نظر و کارشناسان مجرب.
4 . پیشگیری از جرم ، که موضوعی بسیار مهم و فرا قوه ای ست و نیازمند اندیشه ، علم و تجربه ؛ باید بعنوان یک محور برای اجرای آن برنامه ریزی و زمانبندی کرد.
5 . ایجاد زمینه ی استفاده ی مردم از مشورت های قضائی بصورت 24 ساعته.
6 . اطلاع رسانی برای مردم از کارها و برنامه های قوه ی قضائیه بصورت مستمر بوسیله ی شیوه های جدید.
7 . فعال شدن قوه ی قضائیه در پیگیری حقوقی قضایای بین المللی در خصوص حقوق پایمال شده ی ملت ایران به علت تحریم ها.
8 . دفاع حقوقی از مسلمانانِ مظلوم واقع شده در سراسر جهان.
9 . احیای حقوق بشر اسلامی در سطح جهان بر پایه های عقلانی و متقن. و تبیین و پیگیری آن در افکار عمومی جهان و مجامع حقوقی.
10 . صد در صد انقلابی شدن قوه ی قضائیه با توجه به این نکته ی بسیار مهم که انقلابی گری به هیچوجه به معنای "تندروی" نیست. بلکه انقلابی بودن به معنای داشتن نگرش و منشی عادلانه ، خردمندانه ، دقیق ، دلسوزانه ، منصفانه ، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن است.

.

به راستی آیا طرح و بیان ده برنامه ی فوق ، به معنای عدم اجرای موارد پیشنهاد شده در طی این چهار دهه نبوده است ؟! مواردی که پاره ای از آنها مکرر و بصورت مستمر ، در طی این سال ها مدام توصیه می شده است !
هر چند با توجه به یک ضرب المثل ایرانی ، یک ماهی ممکن است حتی اگر بتوان بعد از چهل سال آن را از آب گرفت ؛ تازه باشد اما حقیقتاً باور داریم که شعار امسال یعنی "اقدام و عمل" ، حاکی از عدم اجرای واقعی این پیام در طول این چهل سال بوده است. 

.
شعار و پیامی که چه بسیار دردمندانه بیان شد...

.

.

  • آسیه خوئی

نظرات  (۱)

  • حمید رهنما
  • چی گفتن؟
    پاسخ:
    یه چیزایی رو که باید حتما می گفتن ، نگفتن. مثل :

    * آزادیِ هر چه سریعتر زندانیان سیاسی ، فعالان حقوق بشر ، افراد اندیشمند و ...
    * حذف حکم زندانی برای انسان های آزاده و خیرخواهی که در حرفا و نوشته هاشون ، کاملا مشخصه که منافع ملت و کشور رو در نظر دارن. ولی نمیدونم چرا این کسانی که برای این افراد به سه سوت حکم زندانی و شلاق و اعدام های پنهانی می بُرن ، نمیخوان چشم بصیرت داشته باشن !
    * حذف حکم هایی مثل شلاق و اعدام برای همیشه.
    * تغییر حکم اعدام کسانی که عامدانه یا غیرعمد مرتکب قتل (مثل قتل های ناشی از تصادفات و ...) شدن به حکم هایی مثل استفاده از توانایی های اونا برای برطرف شدن مشکلات جاری در جامعه. مثل مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و ...
    * آزاد گذاشتن مردم در انتخاب دین ، حزب سیاسی ، سبک زندگی ، حجاب و بی حجابی ، تفکر و اندیشه ، تحصیل علم و ... با در نظر داشتن اینکه مردم کافر و بی شعور و بی جنبه و بی ظرفیت نیستند !
    * مجازاتِ (عزل) متخلفین و فاسدین قضائی و عدم فعالیت آنها در هر گونه زمینه ی شغلی که مربوط به دخالت در مسائل کشوری ، ملی ، امنیتی و مذهبی باشد.

    ... و چند حرف دیگه که مهمترینش این بود که اگه حرفای بالا گفته می شد تا بهش عمل بشه ، شاید می شد ار خیلی از اتفاقای قریب الوقوعی که در پیشه جلوگیری کرد.

    همین. چیزی نگفتن در واقع !

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی