ویرگول ، سرِ خط ،

ویرگول ، سرِ خط ،

سلام سلام ...
من زنده ام !
من باز هم زنده ماندم !
و همچنان با نام "او" مغازله دارم
یعنی
گنبد مینا را می بینم
عطر گل مینا را می نوشم
و آواز طرب انگیز پرنده ی مینا را می شنوم
یعنی
حالِ دلم در این میناکاری ها
خوبِ خوب است.

حتا در سماعی که
از زخم های پی درپی
دچارش می شوی
و زمین و آسمان
ترانه خوان تو می شود ؛
جبرئیل
چتر بال های سفیدش را
روی سرت می گیرد
و با لب های بی حرکت می گوید :
"آرام باش".

یعنی
من لال هم نیستم ،
ویرگول ،
سرِ خط ،

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

اشک خدا بر دامان مریم (س)

شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۴۹ ب.ظ

                                                                                               اثر استاد مرتضی کاتوزیان

 

                                                            

 

 

تعداد بازدید کننده های این پُست : 283 نفر

  • آسیه خوئی

نظرات  (۸)

برای تنهایی دیدن هم عکس مناسبی نیست .
پاسخ:
سلام.
بعد از خوندن نظرتون، روضه ای غَرّا به ذهنم رسید که براتون بنویسم ولی اینجا تو خونه ، جلوی بچه ها جاش نیست. اگه آدرس تکیه،هیئت یا مسجدی رو داده بودید حتما خدمتتون عرض میکردم. فقط در پاسخ به کامنتی که لطف کردید چند نکته رو محض یادآوری عارض میشم:
1- من حتم دارم اگه زمانیکه حضرت مسیح(ع) را به صلیب کشیدند * و پیش از آنکه برهنه اش کنند تا با شلاق های گرزدار و گرزهای آهنین و تیغ دار او را تازیانه بزنند ؛ کسی پیدا میشد و در آن لحظه این جمله ی شما را به اعتراض به مجریانِ حکم ِ صادر شده ابلاغ می کرد ؛ حتما حضرت مسیح(ع) درد ناشی از شدت صد تا ضربه ی اول ِ تازیانه ها را حس نمیکرد و منتظر نمیماند تا پیکرش برای صدتای دوم و سوم ِ ضربه ها ، خود بخود بی حس و لمس شود!!!
2- من حتم دارم اگه زمانیکه پیکر برهنه ی حضرت مسیح(ع) را از صلیب پایین کشیدند و او را در دامان مادرش ، حضرت مریم(س) قرار دادند؛ کسی پیدا میشد و در اون لحظه این جمله ی شما رو به اعتراض به بانو عرض میکرد؛ ایشان حتما به فرزندشان میفرمودند که در آخرالزمان با مولای ما رجعت نکند!!!
3- من حتم دارم اگه زمانیکه پیکر فرزند بانو فاطمه(س) را بعد از ذبحِ عظیم برهنه کردند تا از غارت لباس و کفش و انگشتری و کمربند ایشان نیز برای خود غنیمتی به غنائم خود بیفزایند ؛ کسی پیدا میشد و در آن لحظه این جمله ی شما را به اعتراض به شمر ذوالجوشن میگفت ؛ حتما بانو زینب(س) همه ی لشکر یزیدیان و حتی خود یزید (لعنت ا... علیهم اجمعین) را می بخشید!!!
4- من حتم دارم اگه نقاش این تابلو  _که تمامی رنگها و نشانه های بکار رفته در آن ، حاوی ده ها پیام عبرت آموز است _  نمی هراسید و مطمئن بود که هیچگاه در هیچ مملکتی ، فاجعه ی پیامبرکشی و امام کشی رخ نخواهد داد و تمدن دینی ِ آن دیار ، دگر باره منحط نخواهد شد ؛ هیچگاه چنین هشداری را در چنین تابلویی ارائه نمی داد!!!
5- من حتم دارم اگه این فجایع در طول تاریخی به تلخنای هزاران ساله ، مدام تکرار نمی شد اکنون من و شما شاهد این برهنگی و عریانی ِ زهربار به جای شفاف بودن لبخند گـُهر بار ِ آن بانوانمان (که از هر لبخند آنها بر همسران و فرزندانشان؛ بهشتی منوّر می شود) ؛ نبودیم. همانطور که واژگان "عریان" و "برهنه" در ادبیات از مفاهیمی متفاوت با آنچه که در ذهن شماست برخوردار است ، در هنرهای دیگر نیز بسیار تأویلمند است.
6- من حتم دارم اگه زمانیکه پیامبر(ص) را ...
بازم بگم ؟ یا کافیه ؟
با تمام این احوال از نظری که لطف کرده اید ممنونم. گفتم لطف ، چون باعث ذکر پاره ای از نکاتی شدید که شاید به ذهن بعضی از خواننده ها متبادر نمیشد.



* پاورقی : در مورد تعمدم بابت پر رنگ نشان ندادن صحت و سقم واقعه ی به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح ؛ در همین قسمت از نظرات یعنی بخش پاسخ به پرسش جناب آقای بابایی ، توضیح مختصری عرض شده است. اگه قصوری از این جهت مرتکب شده ام ، خداوند این بنده ی مقصر را ببخشاید !!


  • سطری به یادگار
  • سلام

    به نظرم در نگاه اول کمی مردد می شوی که نکند عمدی در کار باشد برای کشیدن عکس بدین نحو ...

    اما در نگاه بعد تردیدها برطرف می شود و معصومیتی به چشم می خورد که در بطن کار و قصه نهفته است

    ممنون بابت ارائه این تابلوی زیبا!
    پاسخ:
    سلام
    بله دقیقا همین معصومیت است که مد نظر بوده.
    ممنون از شما بانوی گرامی که قدم رنجه فرمودید.

    سلام بابا جان من با عریانی این تابلو مشکل ندارم!!!!
    من با به صلیب کشیدن حضرت عیسی(علی نبینا و اله و علیه السلام)مشکل دارم!!!
    من با متن پاسخت مشکل دارم!!!
    البته مشکل نه سوال دارم
    آیا حضرت عیسی(علی نبینا و اله و علیه السلام)به صلیب کشیده شد؟؟؟
    و آیا...
    آیا...
    پاسخ:
    سلام
    بله شما صحیح میفرمائید. طبق آیات قرآن ، حضرت مسیح(ع) پیش از به صلیب کشیده شدن به آسمان عروج کردند و خداوند تأکید داشته اند که کشته شدن حضرت مسیح(ع) بر شما مشتبه شده است.
    اما همانطور که در انجیل آمده ، مسیحیان بر این باورند که ایشان به صلیب کشیده شده اند و پیش از آن نیز شکنجه شده اند.
    بنده فقط روایات و آیات مسیحیان را نقل کردم. و این دلیل بر رد آیات قرآن در مورد سقم و صحت این واقعه نیست. البته باید در پاورقی ذکر میکردم. ( چشم ، حتما انجام میدهم ).
    و مطلب دیگه اینکه این اختلاف نظر ، اختلافی نیست که حتی دشمنان ادیان خدا بتوانند از آن سوء استفاده داشته باشند. و یا اینکه مسیحیان با مسلمانان و بالعکس ، ناگزیر از بحث و جدل باشند. پس جدل در مورد این موضوع ، واهی ست. خصوصا که در هر دو نظر ، میدانیم که هم در قرآن و هم در انجیل آمده است که نهایتا حضرت مسیح (ع) به آسمان عروج کرده اند. قرآن می گوید پیش از به صلیب کشیده شدن و انجیل میگوید سه روز پس از آن.
    مقصود بنده اهمیت قبح نفس عملی ست که در مورد ایشان یا در مورد فرد دیگری به جای ایشان رخ داده. در هر صورت این جنایت انجام شده.
    ممنونم. 


     

    گفتم که الف گفت دگر گفتم هیچ

    در خانه اگر کس است یک حرف بس است


    وقتی پدری متوجه می شود که فرزندش به همه ی جوانب یک مسئله احاطه دارد به جای سخن گفتن باید به مدح فرزند بنشیند و..

    پس باید بگویم :


    ای سرا پای سرشته ز می و شیر وشکر

    شکر از هند نیارند ز تو شیرین تر

    لب تو طعم شکر دارد و دراصل گلست

    کس ندیده ست بگیتی گل با طعم شکر

    جای شکرست نگارا که تو در پیش منی

    ور نبودی تو چنین بودمی امروز مگر

    اندرین ایام از نادره ها نادره است

    پسری با پدر خویش موافق به سیر

    این پسر چون پدر آمد به سرشت و بنهاد

    تخم چون نیک بود، نیک پدید آرد بر

    پدر آنجا که سخن خواهد بشکافد موی

    پسر آنجا که سخن گوید بفشاند زر

    این هم از بخت بلندست و هم از اختر نیک

    شاد باش ای ملک نیکخوی نیک اختر

    باش تا بینی این اختر و این بخت بلند

    چه کنندو چه نمایند به ایام اندر

    کمترین چیزی کاین بخت بدو خواهد داد

    گنجهای ملکانست و ولایت یکسر



    سلام
    گذاشتن این عکس به دل من هم نچسبید.اما قبل از هر اظهار نظری ترجیح دادم به کامنت شما چند روزی فکر کنم .
    امشب سوالی به ذهنم رسید، و اونهم اینکه:
    آیا اگر روزی چند نفراز اراذل و اوباش ، توی کوچه لباس های برادرِ یک خواهرِ بسیار باحیا رو دربیارن که اون برادرهم به حیا و ادب مشهور شهرش باشه و بدن عریانش رو کتک بزنن ، و در همون لحظه هم عده ای عکس و فیلم ِ این واقعه رو بگیرن و در حد ِ زیادی تکثیر کنن و بین همه پخش کنن . اونوقت اگه یکی از این عکس ها به دست خود ِ اون برادر و خواهر برسه ، آیا خوشحال میشن؟
    پاسخ:
    سلام.
    در پاسخ به سوالتون باید در وحله ی اول این نکته ی خیلی خیلی مهم رو در نظر و به یاد بسپارید که این تابلو تصویر یک آدم معمولی نیست. تصویر یک پیامبر است. در وحله ی دوم باید بگویم که هر چه می بینیم فقط آن چیزی نیست که با چشم سر دیده می شود. قدر و منزلت هر چیز فقط تا حد ارتفاع نوک بینی نیست.  
    خواهش میکنم در پاسخهایی که برای بقیه ی دوستان نوشتم دلیل گذاشتن این تابلو را در این پُست بخونید. خواهش میکنم.
    به نظر میرسه مطالعات شما گسترده باشه -
    بنابراین بسیار بسیار ممنون میشم  آیه ، روایت ، حدیث و یا داستانی  از منابع معتبر ذکر کنید که براساس اون اگر ما داستان ِ اشتباهی ِ به صلیب کشیده شدن ِ عیسی علیه السلام رو اجازه داریم که به خاطر احترام به مسیحیان ، دقیقا به همون صورت نقل کنیم که اونها نقل کرده اند .

    پیشاپیش ممنونم.

    پاسخ:
    ممنونم که نگرانیهاتون رو در وحله ی نخست بصورت طرح سوال بروز میدید.(چون حتما شما نیز که با آیات،روایات و ... آشنایی دارید میدونید که در بیان اختلاف نظرها و ایده ها نباید از جملات طعنه زننده و نیش دار استفاده کرد بعبارت عامیانه باید از متلک گفتن و استهزاء خودداری کرد البته اگه هدف باز شدن گره ها باشه.
    نخیر ، بنده نه طلبه ام و نه به منابعی که حاوی مطلبی باشه که شما فرمودید؛ تا به حال برخورده ام.
    به یاد "مصائب مسیح" و مل گیبسون افتادم که چرا در  این فیلم بسیار عالی اش برای محکومیت صهیونیسم ، آنطور بیرحمانه به صحنه های شکنجه ی مسیح پیامبر ؛ شاخ و برگ داده. بعد از اکران این فیلم بسیار پرمحتوا ، حتما خواندید و شنیدید که کارگردان فیلم(مل گیبسون) بی اندازه مورد توبیخ یهودیان و اسرائیلیها (صهیونیسم) قرار گرفت !!!!!
    نمیدونم یعنی اصلا سر در نمیارم که شما چرا با این مسئله اینقدر ناراحت شدید ؟؟!!


    اتفاقا از صمیم قلبم گفتم که مطالعات شما گسترده و زیاد هست.خب واقعا شاید موردی از آیات و روایات هست که من اطلاعی ندارم. من متاسفانه طلبه نیستم به همین خاطر وقتی چیزی میخونم سعی میکنم حداقل چند روزی یا حتی ماه ها مطالعه و تفحص کنم و بعد در مرحله ی دوم از شخص مقابل منابعش رو بخوام و بعد تصمیم نهایی نهایی رو بگیرم.
    بهحال اگر سوءتفاهمی پیش اومد صمیمانه عذرخواهی میکنم .
    پاسخ:
    منم متاسفانه طلبه نیستم !
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی